September 30 2025
Oleh: Jeffrey Cheah
Syarikat FIR Global Enterprise yang terletak di Jenjarom, Selangor, memberikan komitmen sepenuhnya dalam penghasilan dan promosi buah gac. Syarikat ini yakin akan potensi komersial buah gac di Malaysia, dan sejak bertahun-tahun telah melaburkan sumber kewangan serta tenaga yang besar bagi menjalankan penyelidikan, penanaman, pemprosesan produk, pembungkusan, dan pemasaran secara bersepadu.
Selain memiliki jenama sendiri, syarikat ini juga menerima tempahan OEM untuk membungkus dan mengeksport produk ke luar negara, sekaligus membantu negara memperoleh pendapatan dalam mata wang asing.
Permintaan Hanya Akan Bertambah, Tidak Akan Berkurang
Dengan pengalaman pasaran lebih 20 tahun, Pengarah Pemasaran FIR, Johnny Pay, yakin bahawa buah gac mempunyai pasaran yang besar baik dalam mahupun luar negara, dengan permintaan dan potensi yang sangat cerah.
"Permintaan untuk buah ini hanya akan terus meningkat, tidak akan berkurangan," katanya.
“Berdasarkan pengalaman saya yang luas dalam pasaran, produk buah gac setakat ini belum pun mencapai 10% daripada potensi sebenar. Kebanyakan orang masih tidak mengetahui kebaikan buah ini,” jelasnya.
Beliau menambah, promosi yang dilakukan setakat ini hanya tertumpu kepada pasaran orang Cina, yang masih kecil skopnya, manakala pasaran Melayu dan India belum lagi diterokai sepenuhnya. Buah ini sesuai untuk semua tiga kaum utama, dan apabila dipasarkan sepenuhnya, bayangkan betapa besarnya permintaan pasaran. Lebih-lebih lagi, setelah berjaya menembusi pasaran antarabangsa, prospeknya tidak terhingga.
Ketika ditanya mengapa buah gac masih belum popular walaupun telah lama dipromosikan, Johnny Pay tersenyum: “Kalau rasanya sedap seperti durian, tentu sudah laris dijual di mana-mana.”
Harga Pasaran Tidak Murah
FIR mula memperkenalkan benih buah gac dari Vietnam pada tahun 2016, dengan penanaman percubaan di Jenjarom sebelum berkembang ke kawasan lain seperti Teluk Panglima Garang di Klang, Dengkil, Semenyih di Selangor, Masjid Tanah di Melaka, Negeri Sembilan dan Kampung Baru Bemban di Perak.
Dengan keluasan penanaman hampir 100 ekar, dan anggaran 30-40 pokok seekar, jumlah pokok keseluruhan dianggarkan melebihi 3,000 pokok. Pengeluaran bulanan kini mencecah 10 tan, diyakini menguasai 80% daripada jumlah pengeluaran buah gac di negara ini.
Kawasan lain di Semenanjung Malaysia seperti Perlis, Kulim, Bukit Mertajam, Ipoh, Cameron Highlands, Batu Pahat dan Kulai juga mempunyai kebun persendirian yang menanam buah gac, walaupun dalam kuantiti yang kecil.
Menurut maklumat, harga pasaran buah gac dijual pada harga runcit antara RM20-RM30/kg. Kadangkala apabila pengeluaran meningkat, harganya boleh turun hingga sekitar RM10 sekilogram.
Johnny Pay turut membeli buah dari penanam luar, dengan harga pembelian varieti Vietnam lebih tinggi berbanding varieti lain, memandangkan buah gac berasal dari Vietnam.
Beberapa kebun yang menjual hasil mereka kepada FIR kemudian menjadi rakan kongsi syarikat ini, membentuk semacam persekutuan penanam untuk menjaga kepentingan bersama.
Galak Penggunaan Buah gac Secara Aktif
Buah gac mempunyai varieti dari Vietnam, Taiwan dan Thailand, di mana buah yang ditanam dalam iklim berbeza akan menghasilkan ciri yang berlainan. “Kami lebih mengutamakan varieti Vietnam kerana ia berasal dari sana.”
Selain itu, kualiti buah dinilai berdasarkan grednya. Buah yang beratnya mencapai 1 kilogram atau lebih, dengan bentuk yang montok dan warna cerah dianggap sebagai gred premium, dan mendapat harga pembelian yang lebih tinggi.
Johnny Pay mengakui bahawa pada awalnya syarikat hanya menjual buah segar, tetapi harga sering berubah-ubah. Masalah utama ialah pengguna tidak tahu cara memakan buah ini, dan proses penyediaannya agak rumit.
Walaupun pasaran tidak sesuai untuk penjualan buah segar, ini bukanlah satu had malah membuka ruang perkembangan yang luas kepada pengusaha. Pelbagai produk hiliran telah dihasilkan daripadanya.
Kebanyakan penanam mengambil pendekatan yang mudah dan langsung dengan mengisar buah ini menjadi jus untuk dipasarkan. Ada juga yang mengikut trend semasa dengan menggabungkan produk dan ladang, membuka pintu kepada pelancong untuk melawat dan mengambil gambar, sekaligus merangsang permintaan pasaran.
Johnny Pay mengambil langkah lebih maju dengan mengembangkan produk menjadi enzim dan serbuk beku-kering (freeze-dried), dipasarkan secara serentak melalui platform dalam talian dan luar talian. Dengan cara ini, buah gac yang dihasilkan secara berterusan setiap bulan telah mendapat saluran penggunaan yang pantas.
Pada tahun 2020, setelah teknologi syarikat mencapai tahap matang dan stabil, mereka mula melaksanakan program pendidikan dan promosi yang intensif kepada pengguna. Dengan kata lain, usaha aktif Malaysia dalam menggalakkan penggunaan buah gac baru bermula sekitar 3-4 tahun yang lalu. Dalam satu dua tahun kebelakangan ini, melalui pelbagai platform media, lebih ramai orang mula berbincang dan memberi perhatian kepada buah ajaib ini.
Bekerjasama dengan Universiti dan Institusi untuk Penyelidikan dan Pembangunan
Pada masa ini, selain membekalkan ke pasaran tempatan, Johnny Pay juga mengeksport buah gac ke Singapura, Brunei, China, dan Dubai sebagai makanan tambahan mendedahkan berkhasiat. Beliau bahawa syarikatnya sedang bekerjasama dengan universiti tempatan dan beberapa institusi untuk menjalankan pelbagai penyelidikan dan pembangunan (R&D) berkaitan buah gac, dengan beberapa produk baru akan dilancarkan pada masa hadapan.
Daripada perkembangan ini, boleh diramalkan bahawa penanaman buah gac tidak akan menghadapi masalah pemasaran, kerana di sebaliknya menanti sebuah pasaran pengguna yang amat besar.
Oleh sebab itu, Johnny Pay langsung tidak bimbang tentang populariti buah gac yang semakin meluas, yang mungkin mendorong lebih ramai petani di seluruh Malaysia untuk mula menanamnya.
"Saya berani katakan, semakin ramai yang akan mengikuti jejak kami untuk menanam buah gac. Ini perkara baik, kerana ia menunjukkan pasaran sudah terbuka," katanya.
Namun, beliau menekankan bahawa yang lebih penting ialah sama ada produk tersebut dapat diterima oleh pengguna dan kadar pengulangan pembelian yang akan diperoleh.
“Lihat sahaja durian Musang King. Ramai petani menanamnya, termasuk di Hainan, China. Tetapi kejayaannya bergantung sepenuhnya pada kualiti,” jelasnya.
If you can't see the comments after a few seconds, try reloading the page.